Κατάθλιψη

 

 

Τι είναι η Κατάθλιψη;

Όλοι μας διανύουμε περιόδους κακοδιαθεσίας, αν όμως νιώθετε επίμονα λυπημένοι για ολόκληρες εβδομάδες ή και μήνες, και όχι μόνο για λίγες μέρες, είναι πιθανόν να πάσχετε από κατάθλιψη. Η κατάθλιψη πρέπει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα, σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί ούτε ένδειξη αδυναμίας ούτε είναι κάτι από το οποίο το άτομο μπορεί έτσι απλά να το ξεπεράσει (όπως συχνά τον παροτρύνουν "μη στεναχωριέσαι"). Η κατάθλιψη μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους με διαφορετικούς τρόπους και να προκαλέσει ποικίλα συμπτώματα. 

 

Συμπτώματα της Κατάθλιψης

  • Συνεχόμενη πεσμένη διάθεση ή στενοχώρια
  • Αίσθημα απελπισίας ή αβοηθησίας
  • Ξέσπασμα σε κλάματα
  • Αίσθημα βασανισμού από τύψεις
  • Αίσθημα ευερεθιστότητας και έλλειψης ανοχής προς τους άλλους ανθρώπους
  • Απουσία κινήτρου ή ενδιαφέροντος για τα πράγματα
  • Αίσθημα αδυναμίας λήψης αποφάσεων
  • Αδυναμία άντλησης απόλαυσης από τη ζωή
  • Αίσθημα άγχους ή ανησυχίας
  • Αυτοκτονικές σκέψεις ή σκέψεις πρόκλησης βλάβης σε βάρος του εαυτού
  • Έλλειψη ενέργειας ή ενδιαφέροντος για σεξουαλικές επαφές
  • Τροποποίηση της όρεξης (υπερφαγία ή υποφαγία)
  • Διαταραγμένος ύπνος (υπερβολικός ή ελάχιστος ύπνος)

 

Η παραπάνω λίστα δεν είναι βέβαια εξαντλητική, καθώς υπάρχουν διαφορετικά επίπεδα σοβαρότητας της κατάθλιψης (ήπια, μέτρια και σοβαρή), καθώς και διαφορετικά είδη κατάθλιψης όπως η εποχιακή συναισθηματική διαταραχή, η διπολική διαταραχή, η επιλόχεια κατάθλιψη κ.ά.

Αν πιστεύετε ότι πάσχετε από κατάθλιψη, επικοινωνήστε μαζί μου ή με τον ψυχίατρο σας για να συζητήσουμε τα συμπτώματά σας.

 

Θεραπευτική αντιμετώπιση της Κατάθλιψης

Ένας συνδυασμός αντικαταθλιπτικής φαρμακευτικής αγωγής και ψυχολογικής θεραπείας έχει αποδειχθεί ο πλέον αποτελεσματικός για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης. Η Γνωσιακή Συμπεριφοριστική θεραπεία, η Θεραπεία Αποδοχής και Δέσμευσης, η Θεραπεία Εστιασμένη στη Συμπόνια και η EMDR είναι οι πιο αποτελεσματικές θεραπευτικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης.

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

Χρήσιμη Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία για την καλύτερη αντιμετώπιση και κατανόηση της Κατάθλιψης

Gilbert, P. (1999). Ξεπερνώντας την κατάθλιψη: Ένας οδηγός αυτοβοήθειας με γνωστικές-συμπεριφοριστικές τεχνικές (Δ. Μόνος Επιμ. Έκδ., Κ. Αγγελή, & Γ. Ευσταθίου Μτφ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. [Τίτλος πρωτοτύπου: Overcoming Depression. Έτος πρωτότυπης έκδοσης: (1997)].

Burns, D. D. (1997). Αισθανθείτε καλά! (Γ. Σίμος Επιμ. Έκδ., Μ. Χήρα Μτφ.). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. (Τίτλος πρωτοτύπου: Feeling Good. Έτος πρωτότυπης έκδοσης: 1980).

Williams, J. M. G., Teasdale, J. D., Segal, Z. V., & Kabat-Zinn, J (2009). Ξεπερνώντας την κατάθλιψη (Ν.Χούνος Επιμ. Α.Κελεσίδη). Αθήνα: Εκδόσεις: Αλκυών. [Τίτλος πρωτοτύπου: Mindful way through depression. Έτος πρωτότυπης έκδοσης: (2007)]

Χρήσιμα Βίντεο για την καλύτερη κατανόηση της Κατάθλιψης